+48 22 831 66 68 zzpe@zzpe.org.pl

    Konieczność przyspieszenia rozwoju przemysłu zbrojeniowego wobec istotnego wzrostu zagrożenia bezpieczeństwa Polski wymaga skokowego wzrostu produkcji sprzętu i uzbrojenia dla Wojska Polskiego, co  pociąga za sobą konieczność  zwiększenia zatrudnienia. Tymczasem rynek pracy w Polsce – przy spadającym odsetku osób wchodzących w wiek produkcyjny – cierpi na alarmujący brak zasobów ludzkich w zawodach technicznych. Dodatkowo przemysł zbrojeniowy  nie ma możliwości (lub ma  bardzo ograniczone) zatrudniania obcokrajowców – ze względu na konieczność przestrzegania podwyższonych norm bezpieczeństwa, w tym norm narzuconych z tytułu przynależności do NATO. Prognozy demograficzne, podane m.in. w Informacji o sytuacji osób starszych w Polsce za 2021 r. podanej przez Ministerstwo Rodziny i Spraw Socjalnych są jednoznaczne :  „Wyniki Prognozy ludności na lata 2014–20501 wskazują na pogłębianie się procesu starzenia społeczeństwa. Mimo przewidywanego spadku liczby ludności o ponad 4 mln do 2050 r. spodziewany jest systematyczny wzrost liczby ludności w wieku 60 lat lub więcej. Populacja osób w tym wieku wzrośnie w końcu horyzontu prognozy do 13,7 miliona i będzie stanowiła ponad 40% ogółu ludności.

   Związki zawodowe z niepokojem obserwują zjawisko ucieczki pracowników zbrojeniówki na emerytury – głownie ze względu na jaskrawe zaniżanie poziomu wynagrodzeń pracowników długoletnich w stosunku do nowo zatrudnianych, co wiąże się z ogólnym spłaszczaniem siatki płac w wyniku nagłego przyspieszenia wzrostu najniższego wynagrodzenia.

Odchodzący na emerytury wysokiej klasy fachowcy bez trudu znajdują zatrudnienie „na czarno” przy czym w bardzo wielu przypadkach ich unikalne kwalifikacje nie  są w pełni wykorzystywane.

Związki zawodowe w dużej grupie przedsiębiorstw zbrojeniowych z niepokojem przyjmują nacisk administracji na zwiększenie limitów godzin nadliczbowych, co prowadzi do nadmiernej eksploatacji zasobów ludzkich i wzrostu absencji.

 Projekt pt. „Wspólnie na rzecz rozwiązań wspierających zdrowe i aktywne starzenie się pracowników i pracowniczek w środowisku pracy” ma za cel wypracowanie zasad przeciwdziałania zjawiskom ageizmu oraz  opracowanie  zrębów programu  promującego aktywne i zdrowe starzenia się w miejscu pracy, wzmocnienie kultury odpowiedzialności wszystkich pracowników, przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek. Projekt ma charakter pilotażowy, jego rezultaty oraz osiągnięte efekty będą stanowić przedmiot upowszechnienia z wykorzystaniem struktur związkowych Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.

    W dwuletnim cyklu realizacyjnym ( marzec 2025 –  maj 2027 ) przewidujemy wypracowanie trzech pakietów rekomendacji :

 1/ praktyczne wytyczne w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji pracowników starszych ;

 2/ wytyczne dotyczące zarzadzania wiekiem, tym przegląd istniejących już rozwiązań systemowych i ocena ich skuteczności ;

3/ system zachęt wydłużających czas pracy oraz  wypracowanie nowych instrumentów wsparcia.

   Zgodnie z przyjętymi kryteriami projekt ma być realizowany w 30 przedsiębiorstwach przemysłu zbrojeniowego – zwłaszcza w tych, gdzie działają zakładowe struktury Związku Zawodowego Przemysłu Elektromaszynowego lub inne organizacje ruchu zawodowego zrzeszone w OPZZ. 

 Realizacja projektu podzielona jest na kilka etapów  :

W etapie nr 1 przewiduje się :

  szkolenie dla grupy docelowej mającej na celu wprowadzenie tematyki ageizmu oraz metodyki przeciwdziałania dyskryminacji pracowników 50+.  W szkoleniach powinno brać udział  60 pracowników i pracowniczek  reprezentujących ruch zawodowy z wytypowanych przedsiębiorstw oraz 20 przedstawicieli strony pracodawców (szkolenia w trzech grupach po 20 osób – przewiduje się dwa szkolenia jednodniowe w systemie one-line oraz dwa stacjonarne).

    Zadaniem pracodawców w  tej fazie realizacji projektu  będzie wskazanie grupy 20 przedstawicieli pracowników reprezentujących pracodawców, którzy z racji obowiązków służbowych zajmują się zarządzaniem wiekiem pracowników.  Jednocześnie Związek przeprowadzi  badanie ankietowe skierowane do pracowników grupy 50+ mające na celu określenie sytuacji mentalnej tej grupy pracowników oraz ich stopnia zaangażowania w realizację celów przedsiębiorstwa.

Zakłada się trzymiesięczny czas realizacji tego etapu  projektu i powstanie raportu wstępnego.

Etap nr 2  :

 dwudniowa Konferencja międzynarodowa z udziałem trzech ekspertów z różnych krajów Europy reprezentujących różne typy doświadczeń w zakresie zarządzania wiekiem. Przewiduje się dyskusje panelowe. Udział w konferencji wezmą, zgodnie z założeniami, wszyscy beneficjenci (reprezentujący związki zawodowe i pracodawców ).  Czas realizacji : maj – czerwiec 2025

Etap nr 3 :

pilotażowa realizacja programu „mentorskiego”, polegająca na  wytypowaniu grupy 20 starszych                i doświadczonych pracowników ( pracujących w deficytowych zawodach w dwóch lub czterech przedsiębiorstwach, którzy obejmą  opieką i przyuczeniem pracowników nowo zatrudnionych, otrzymując za nią dodatkowe świadczenia ze środków projektowych w okresie trzech miesięcy. Po zakończeniu tej fazy powstanie raport  i rekomendacja do szerszego upowszechnienia systemu mentorskiego.  Program mentorski zostanie poprzedzony dwudniowym  szkoleniem  dla wytypowanych do udziału w nim pracowników. Przewiduje się  refundację kosztów dla pracodawców za okres szkoleń pracowników oraz wynagrodzenie dla dwóch ekspertów z przedsiębiorstw objętych programem mentorskim. Przewiduje się, że ogólny koszt przeprowadzenie programu mentorskiego wyniesie ok. 800 tys. zł. w tym  ok. 80 tys. to koszt wynagrodzenia dla dwóch ekspertów wskazanych przez pracodawców.  Czas realizacji to I i II kwartał 2026 r.

Etap nr 4 :

działania upowszechniające – wypromowanie powstających w projekcie rekomendacji oraz przeniesienie na forum publiczne proponowanych rozwiązań systemowych, a także  organizacja trzech seminariów dla  90 beneficjentów projektu ( w grupach po 30 osób), w celu upowszechnienia osiągniętych rezultatów i przeniesienia dobrych praktyk do wszystkich przedsiębiorstw zbrojeniowych.

   Ogólna wartość projektu wynosi 2 080 551. 60 zł. a okres realizacji nie przekracza 27 miesięcy.

  W projekcie wezmą udział naukowcy – specjaliści zarządzania wiekiem wskazaniu przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych.

Projekt jest dofinansowany ze środków Funduszów Europejskich dla Rozwoju  Społecznego (środki UE) oraz budżetu państwa oraz niewielkiego udziału partnerów projektu.

                                                             *    *    *

    W związku z realizacją projektu „Wspólnie na rzecz rozwiązań wspierających zdrowe
i aktywne starzenie się pracowników i pracowniczek w środowisku pracy.” Nr FERS.04.03-IP.06-0029/24 w ramach interwencji: Działania na rzecz zdrowego i dostosowanego środowiska pracy uwzględniające zagrożenia dla zdrowia i obejmujące m.in. promocję aktywności fizycznej, o łącznej wysokości wydatków kwalifikowalnych Projektu wynoszących 2 080 551,60 zł i obejmujących dofinansowanie w kwocie 2 018 135,05 zł z następujących źródeł:
• ze środków europejskich w kwocie 1 716 871,18 zł
• ze środków dotacji celowej w kwocie 301 263,87 zł
informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1. poczty tradycyjnej — w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa.
2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.