+48 22 831 66 68 zzpe@zzpe.org.pl

   3 lipca 2018 r. Przewodniczący ZZPE Stanisław Janas uczestniczył w posiedzeniu Polskiego Lobby Przemysłowego (PLP) zorganizowanego w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie. W trakcie posiedzenia PLP  dokonało przeglądu i oceny realizacji Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych.  Prezentację otwierającą dyskusję przedstawił dr Krzysztof Pająk związany zawodowo z Instytutem Systemów Bezpieczeństwa i Obronności, który funkcjonuje w strukturach Wydziału Logistyki Wojskowej Akademii Technicznej.   

   W dyskusji  podkreślano, iż  Plan Modernizacji Technicznej na lata 2013-2022 był pierwszym kompleksowo opracowanym planem modernizacji. Jego zaplanowane wydatki wynosiły ponad 130 mld zł, w tym ponad 90 mld zł na zadania Programów Operacyjnych.  Kolejne fazy analityczno-koncepcyjne pokazywały, że programy były mocno niedoszacowane, a opóźnienia realizacji spowodują kumulację wydatków w ostatnich latach. Jednocześnie dokonywano cięć budżetu obronnego. Nowe kierownictwo MON dokonało w 2016 r. zmiany priorytetów i korekty PMT na lata 2017-2019 dodając do planu grupę wydatków przeznaczonych dla nowo tworzonych Wojsk Obrony Terytorialnej i działań w cyberprzestrzeni. Przesunięcie środków  mocno  ograniczyło możliwości finansowania programów ujętych w PMT. Dodatkowo negatywnie zadziałały kwestie polityczne – długi czas na nabycie niezbędnej wiedzy przez polityków do podjęcia kluczowych decyzji, rotacje na kierowniczych stanowiskach, różne wizje zakupu uzbrojenia i realizacji interesów z innymi państwami, jak również presja społeczno-medialna na offset oraz ratowanie budżetu państwa poprzez cięcia wydatków na zbrojenia, a także  duży udział wydatków personalnych w budżecie MON (ponad 50%) i zbyt duża liczba aktorów procesu zakupu uzbrojenia (Kierownictwo MON, w tym Szef Sztabu Generalnego nie mający przełożenia na większość żołnierzy, IU, IIITO, Ministerstwo Rozwoju-offset itp.). Dodatkowe elementy wpływające negatywnie na realizację Programu to – w opinii LOBBY  – rozwlekły etap analityczno-koncepcyjny, długi czas na postępowania przetargowe i odwołania od niego, co wymusza obecne prawo oraz zbyt mała liczba kadry realizująca zakupy, częsta rotacja kadry, krótkie okresy na zajmowanych stanowiskach, zmiany na stanowiskach kierowniczych.

  Obrady prowadził prof. Paweł Soroka – sekretarz PLP.